Hard werken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Hard werken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Hard werken

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

05 Augustus 2013 | Vietnam, Hanoi

Deze dag gaan we al vroeg aan de arbeid. We hebben een aantal plaatsen in Hanoi die we graag willen zien. Na het ontbijt staat er om 8 uur een auto met chauffeur klaar om ons overal heen te rijden.
We beginnen  met het mausoleum van Ho Chi Minh. We worden afgezet achter het Ho Chi Minh museum. Hier gaan we dus niet naar binnen. Hoewel het een erg belangrijk man voor Vietnam geweest is voelen we ons niet geroepen onze kennis over hem uit te breiden . Daarna na het mausoleum, een grote granieten kolos wat naar mijn menig niks uitstraalt, hij is alleen maar pompeus. Het mausoleum is op maandag gesloten dus daar hoeven we verder niet over na te denken. Dan gaan we nog bij de Pagode op één pilaar, ziet er wel lief uit, soort Hasselts kapelletje.
Daarna gaan we op pad naar het oudste gebouw van Hanoi, de Tempel der Literatuur, een groot tempelcomplex waar heel lang, heel veel, hele wijze mensen zijn opgeleid. De zon schijnt weer fel dus we zoeken een beetje de schaduw onder de grote bomen op. Het volgende adres wat we bezoeken is de Hoa Lo gevangenis. Dit heeft weer meer met de recente geschiedenis te maken. Ooit gebouwd door de Fransen om opstandige en revolutionaire Vietnamezen op te sluiten en gruwelijk te behandelen of te vermoorden. In de Vietnamoorlog wordt het gebruikt om Amerikaanse piloten, die krijgsgevangenen zijn, op te sluiten. Het krijgt dan de bijnaam Hanoi Hilton.
Als laatste gaan we naar de Rode Brug bij het Hoan Kiemmeer. Hier is ook een grote schildpad te zien die ooit in het meer zwom. En een tempel, jazeker al weer een tempel, waar staat nou geen tempel in Vietnam.
Het is al weer half een als we terug zijn op het hostel. We gaan eerst maar weer eens bijkomen van alle wijsheid die we opgedaan hebben maar zeker ook van de warmte in combinatie met de luchtvochtigheid.
Na ons middagdutje gaan we de wijk waar het hostel in. Er gebeurd hier zoveel op straat en er zijn zoveel verschillende winkeltjes. Je raakt hier bijna niet uitgekeken. het is wel duidelijk geworden dat je echt van alles kunt vervoeren op een brommertje. Van goudvissen tot koelkasten, we hebben het allemaal voorbij zien komen.
Jan en Jasmijn waren heel nieuwsgierig hoe het zou zijn om in het spitsuur in Hanoi op een brommer te rijden. Zelf rijden is geen optie daarom hebben ze Lio de eigenaar van het hostel gevraagd of hij een ritje met ze gaat maken op zijn motor. In het spitsuur doorkruisen ze met z'n drieën de stad. Bijna een uur lang rijden ze in de heksenketel die het verkeer is in Hanoi. Heel vermoeiend maar ook heel erg de moeite waard.
Voor dat we weer op pad gaan om te eten bereiden we ons al wat voor op de dag van morgen. We gaan voor de laatste keer verkassen in Vietnam, Bangkok Thailand is onze laatste bestemming op deze reis.
We gaan uit eten in een restaurant waar we al eerder geweest zijn. Maar alles wat maar tegen kan zitten gebeurt: een onbekwame manager die zich met de gasten en de bestellingen gaat bemoeien, een keuken waar de kok ontbreekt ( tenminste zo smaakt het eten deze keer) en de stoppen die er twee keer uitspringen waardoor we in het donker komen te zitten. Het lijkt Fawlty Tower wel. Een beetje op tijd gaan slapen want morgen is het om 6 uur dag.