Spookstad - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Spookstad - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Spookstad

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

25 Maart 2016 | Costa Rica, San José

Na het ontbijt even de rugzak opnieuw georganiseerd. De boel een beetje opgevouwen. En wat hebben we weer veel kleren bij die we nog niet gedragen hebben. Het leeft zo makkelijk als je onderweg bent en in hostels slaapt.
Het is de laatste dag in Costa Rica en die brengen we door in San Jose. Als we rond 10.00 uur naar het centrum wandelen zijn de straten uitgestorven en de meeste rolluiken, dus de winkels, gesloten. De Semana Santa, de goei week, heeft hier in alle hevigheid toegeslagen. De stad is een spookstad geworden. De straten die gisteren nog zo vol stonden met toeterende auto's en bussen zijn nu leeg. Bijna niemand op straat.
Tja, dan de planning bijstellen. We waren er vanuit gegaan dat op Witte Donderdag vanaf een uur of 4 alles dicht zou gaan tot zaterdagmorgen. Maar hier hadden we ons op verkeken. Dus maken we van de nood een deugd. Mooie gelegenheid om graffitie op gesloten rolluiken te bekijken, graffitie op muren kan nu prima zonder auto's en mensen gefotografeerd worden en de kerken staan wagenwijd open. Voor de rest is er weinig fraais te zien, geen architectonische hoogstandjes maar gewoon lelijke en rommelige gebouwen. Vanwege de aanloop naar Pasen zijn ook de musea gesloten
Later op de dag lopen er meer mensen in het winkelgebied. Ze doen allemaal hetzelfde, kuieren en een ijsje o.i.d. eten.
We zien her en der predikers in witte gewaden met een blauwe toga en in het park tegenover de kerk Nuestra Senora de la Merced ( Onze Lieve Vrouw van Barmhartigheid) maakt iemand er een vrolijke boel van. Er wordt gezongen maar tussen de liedjes door wordt gepredikt want we vangen Sanctus Spiritus op. Het park zit vol mensen die zitten te kletsen en kinderen die spelen. Het is dus blijkbaar een vrije dag voor de meeste Costa Ricanen. De kerk is prachtig van binnen. Mooie schilderingen op de pilaren.
We lopen terug naar het hostel voor het donker wordt. Nu begint het wachten om naar het busstation te gaan. Iets voor 12 uur vertrekt de nachtbus naar Panama city.
We kunnen in het hostel wachten, rond 10 uur zullen we met een taxi vertrekken naar het busstation
Morgen is er in San Jose een processie waarin het lijdensverhaal verbeeld wordt. Her en der staan al podiums klaar om de staties uit te beelden. Hopelijk zijn we op tijd in Panama om daar nog iets van de Semana Santa mee te krijgen.
Ik heb vandaag wat foto's met de iPad gemaakt zodat er ook wat te zien valt