Nog een dag in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Nog een dag in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Nog een dag in Kandy

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

12 November 2017 | Sri Lanka, Kandy

Als ik wakker wordt zet ik de balkondeur op een spleetje zodat ik de geluiden van het bos kan horen. Even later zit er een aap op het balkon. Toch maar snel de deur dichtgeschoven. Even later komt er een hele familie een voor een over de balustrade langs. Ze stoppen even, kijken naar binnen en lopen dan weer verder. Door een spleetje gooiik een aantal crackers in stukjes op het balkon. In mum van tijd komt de leider van de familie en graait alle stukjes bij elkaar. Kort daarna komt het brutaaltje van de familie om de laatste kleine stukjes te pakken.

Bij het ontbijt zitten deze keer ook kokospannenkoekjes die opgerold en gevuld zijn met kokos, limoen en suiker. Daar geef ik graag mijn ei voor aan Piet.

Onze tuktukman is er op tijd en we gaan eerst even verhuizen naar het centrum. Het verkeer is op zondag een stuk rustiger dan gisteren. We hebben ons voorgenomen om het heft in eigen handen te houden en ons niet allerlei commerciele bezoekjes aan een houtsnijderij edelstenenatelier of kruidentuin aan te laten smeren. Een theefabriek willen we nog wel opnemen in ons programma. Het belangrijkste vinden we de botanische tuin. We willen dit graag eerst doen want het weer is nu nog mooi en er wordt regen verwacht.

We gaan de tuin binnen via de zijingang. Dit betekent dat we via een lange hangende brug de rivier oversteken voor dat we de tuin bereiken. Er mogen maximaal 6 personen tegelijk op en hij wiebelt vreselijk. Maar het lukt me niet te veel naar beneden te kijken enblijf er vrij rustig onder.

De botanische tuin is prachtig. Er staan veel oude bomen in de meest bizarre vormen en de laan met palmen heeft een bizondere sfeer. We gaan naar de specerijtuin. Ik heb een poosje lopen zoeken onder de nootmuskaatboom want er lagen wel schillen maar overal was de noot uit. Het is er heerlijk koel en we wandelen ruim 1,5 uur door het park. Maar je zou hier makkelijk een halve dag kunnen zijn.

De volgende stop is de theefabriek. Deze is ingericht op bezoekers. We krijgen een gids toegewezen die ons het verwerkingsproces laat zien. Interessant om te zien hoe een dagelijks product tot stand komt. Van groene scheutjes tot zwarte thee. Daarna krijgen we een kop thee aangeboden in een ruimte waar ook, je raad het al, de winkel is. Ik koop een blikje thee met de naam van de plantage er op. De thee die ze schenken is wel heel lekker, hopen dat die thuisook zo smaakt.

Op naar het volgende punt; Kandy view point. vanuit een uitkijkpunt hebben we mooi zicht op het meer wat midden in de stad ligt. Daarna dalen weer af naar het centrum waar onze tuktukman ons afzet bij de Tempel van de Tand. Hier zou een tand van boedha bewaard worden en trekt daarom heel veel pelgrims overal vandaan. Hier nemen we afscheid van onze chauffeur. Hij is vast een beestje chagerijnig omdat we geen zin hadden in al die commerciele bezoekjes waar hij ook procenten krijgt van de verkopen.

Drie keer per dag is er een ceremonie in de tempel waarbij het voor de pelgrims mogelijk is op een paar meter afstand langs het relikwie te lopen. Het wordt bewaard in een aparte kamer verpakt in wel 6 of 7 kisten van goud die in elkaar passen.

We gaan naar de avondceremonie die om 18.30 begint. Geen idee wat er gaat gebeuren of wat we moeten doen.

Als de deur het speciale kamertje op de eerste etage geopend wordt spelen er op de begane grond een aantal trommelaars en blaast iemand op een fluit. Nadat we het beneden aangekeken hebben gaan we ook in de rij staan om een blik te kunnen werpen op het reliek in goud. Als we er bijna zijn worden er een aantal boedha bobo’s in het kamertje gelaten en gaat de deur dicht. Samen met de pelgrims wachten we geduldig terwijl we ondertussen kijken hoe andere pelgrims hun lotusbloemen en andere bloemen offeren. En dan na een half uur gaat het deurtje weer open en worden we langs het relikwiek “gejaagd” want de ceremonie dreigt uit te lopen.

We hebben al een restaurant uitgezocht wat dicht bij de tempel ligt. Als we om 21.00 uur teruglopen naar het guesthouse is de straat bijna uitgestorven, geen spoor meer van de drukte van een aantal uren eerder.

We hopen morgen de 8.45 trein te nemen naar Ella, een plaatsje in de bergen tussen de theeplantages. Deze treinreis hoort bij de mooiste van de wereld, wordt gezegd.

Mijn verlag staat vroeg online omdat we langer moeten wachten dan gepland en ik even illegaal inhaak op iemands mobiele internet

• 13 November 2017 - 06:27

Jozien:

Goede morgen, hier is het ook nog vroeg