Op safari - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Op safari

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

15 November 2017 | Sri Lanka, Udawalawa

We beginnen onze dag weer met een heerlijk ontbijtje in de zon. We hebben een taxi besproken om naar het volgende adres te gaan. Als we gaan vertrekken blijkt het dat de eigenaar van het guesthouse zelf een auto heeft en ons daar mee wegbrengt. Piet heeft tijdens het wachten een praatje gemaakt met de vader van de eigenaars van de drie guesthouses die hier op en bovenelkaar tegen de bergwand gebouwd zijn. Het zijn twee dochters en zoon die hier de boel runnen. De auto is van het merk TaTa wat uit India komt. Het heeft formaat Opel Corsa en heel comfortabel gaan we op pad. Net buiten Ella stoppen we nog even om naar een waterval te kijken maar daarna rijden we in een keer door. We laten de koelere bergen achter ons en rijden de warmte tegemoet. Als we weer in de vlakte zijn zien we de lege rijstvelden want de oogst is hier blijkbaar juist geweest.

Sri Lankezen houden er van hun claxon te gebruiken tijdens het autorijden. Je toeters als je iemand in wilt halen, je toetert als er iemand langs de weg weg loopt om te seinen dat ze aan de kant moeten, je toetert als er een auto uit een zijstraat komt om aan te geven dat jij er ook bent en er wordt getoetert en gezwaaid naar bekenden. Op de buitenwegen valt het wel mee maar in de stad geeft dat een hoop herrie.

We passeren het Udawalawe National Park wat bij een stuwmeer ligt. Later vandaag gaan we hier op safari.

Maar eerst op zoek naar ons volgende verblijf. Het is een guesthouse wat volgens de routeomschrijving achter het militaire kamp ligt. Hoewel het redelijk achteraf in de bossen ligt vinden we het snel. We hebben een kamer met een grote veranda. Als we onze spullen binnengezet hebben drinken we thee op de veranda. Om 14.30 gaan we naar het park voor een drie uur safari maar eerst eten we lunch, een soort tostiesmet tomaat en kaas ertussen.

Voor de safari klimmen we boven op een jeep waar een aantal stoelen staan, heel comfortabel.

De eigenaar van het guesthouse is de chauffeur en ook de gids. We zijn deze middag de enige gasten dus lijkt het wel een privè safari. Met ons rijden er verschillende jeeps het park binnen maar later komen we maar af en toe een andere jeep tegen.

Mijn fototoestel kan geen foto’s van vogels in een boom e.d. aan dus daar hebben we geen mooie foto’s van maar we hebben zoveel gezien. Natuurlijk hebben we olifanten gezien. Wonderbaarlijk hoe rustig die olifanten doorgaan met waar ze mee bezig waren. Ze moeten heel wat kilo’s groen naar binnen werken op een dag. Mooi om te zien hoe ze met hun poten gras losschrapen, met hun slurf het zand er uit schudden en het dan tot een bal maken en in hun mond stoppen. We zien ook olifanten bij een waterplas waar ze drinken en zichzelf natsproeien. Bij een rivier zien we een hele apenfamilie die daar in de boemen zit. Het zijn prachtige grijze aapjes met zwarte oortjes. Boven in een boom zit een groot nest van de visarend. We zien de arenden ook vliegen en landen in de boom. Allerlei watervogels en krokodillen. Maar de vogels die we zien zijn bijna allemaal zo mooi van kleur. En Sri Lanka is het thuisland van de pauw. Die komen hier van oorsprong vandaan dus in het park zien we heel wat pauwen met hun lange staarten. De hennen zijn ook mooi maar wat minder kleurrijk. Ook zien we een aantal toekans met hun grote snavels. We zijn nog in het park als de zon ondergaat. Om 18.00 zijn we weer terug en zijn we heel tevreden over de hoeveelheid dieren die we hebben gezien,het was echt de moeite waard.

We eten ook op ons adres. Om 19.00 uur wordt het opgediend: rijst met 5 soorten curry er bij. Allemaal even lekker die stoofpotjes van groenten en vlees. Ook is er een salade van komkommer, tomaat, ananas en limoensap met veel zwarte peper. Het is allemaal even lekker. Ondertussen is er nog een groep van 3 Duitse jongens gearriveerd die morgen op safari gaan. De warmte is vermoeiend dus om 22.00 gaan we al slapen.

• 16 November 2017 - 17:25

Natascha:

Wow, echt prachtig allemaal hoor Ans en Piet. Had je voor de gelegenheid je pauwenrok aan (hihihi)?

• 16 November 2017 - 21:34

Moederholmanheerkens:

Hoi ans en piet wat een ervaring heel mooi verslag gr moeder

• 16 November 2017 - 21:39

Moeder :

Hoi ans en piet wat een mooie ervaring heel mooi verslag gr moeder