Lekker bakkie koffie - Reisverslag uit Boquete, Panama van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Lekker bakkie koffie - Reisverslag uit Boquete, Panama van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Lekker bakkie koffie

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

03 Maart 2016 | Panama, Boquete

De dag rustig begonnen op het terras van het hostel met een zelf gebakken eitje en een glaasje jus. Omdat we al een aantal dagen geen koffie gedronken hebben gaan we in Boquete op zoek naar een koffietentje. Hoewel Boquete bekend staat om zijn koffieplantages is het zoeken. Uiteindelijk vinden we een winkel waar ze koffie en koffieproducten van eigen plantage voor duizelingwekkende prijzen verkopen. Maar ze serveren voor $1,50 een lekker bakkie koffie. We kletsen wat met de eigenaresse ( van winkel en plantage) die vertelt over de reden om haar winkeltje uit te breiden met een koffiehoekje. Vreemd om koffiebonen en van alles met koffiesmaak zoals likeur en siropen te verkopen en geen koffie te schenken. Kunnen helemaal mee in die gedachten.
We kuieren nog verder door het dorp en lopen twee supermarkten binnen. Je kunt wel stellen dat iedere eigenaar zo zijn eigen visie heeft op hygiene. Verpakte spullen oke, maar vlees wil je toch wel in een schone winkel kopen en niet tegenover een rek met rottende sinasappels.
We staan als een stel kleuters voor het rek met de sauzen verpakkingen te bekijken en vergelijken.
Hoe smaakt Italiaanse saus in Midden-Amerika en zit er in de saus wat er op het pakje afgebeeld staat? Misschien missen we de kleine lettertjes "serveersuggestie" ? Maar bovenal is het gewoon leuk om inkopen te doen in een buitenlandse supermarkt.
We gaan langs een boekingskantoortje om een excursie be bespreken voor deze middag. Het wordt dat we meer te weten gaan komen over de koffieteelt en alles wat uiteindelijk leidt tot koffie in een kopje.
De rest van de ochtend zitten we in de tuin te lezen. Hoewel we maar een uurtje in de zon gezeten hebben kleuren we een beetje rood. Dit is dus een waarschuwing hoe sterk de zon hier is. En zeker met de Caribische kust in het verschiet iets om in de gaten te houden.
We zijn deze middag de enigste deelnemers aan de koffietour. We worden met het busje naar een koffietuin gebracht. Geen plantage maar een hele grote tuin waar op ecologische manier koffie geteeld wordt. Hier krijgen we uitleg over de koffieteelt maar ook allerlei gewassen die belangrijk zijn bij deze manier van kweken. Citrusbomen en Angeltrumpets ( Datura/Brugmansia) We wandelen door de geweldige tuin waar zoveel verschillende planten staan. Wat te denken van Amaryllis, gewoon als tuinplant, prachtige Passiflora met superbloemen. Maar ook heel veel vogels. Tijdens de wandeling worden we trouw gevolgd door de " huisgeit" Blanca. Later sluiten twee Amerikanen aan die vrijwilligerswerk gaan doen in deze tuin. Ook het dochtertje van de eigenaresse loopt mee.
We doorlopen het proces van plukken tot het branden van de bonen. Daarna volgt het koffiezetten en natuurlijk het drinken. Ondertussen kletsen we niet alleen over koffie. maar ook over vogels, gezinsgrootte en onderwijs. De gids staat op het punt voor de tweede keer vader te worden en is eigenlijk opgeleid als leraar. Een baan in het onderwijs betaalt goed maar de regering bepaalt je standplaats. Dit betekent dat je geplaatst kunt worden in de binnenland, ver weg van de bewoonde wereld. Dit leek hem achteraf toch niet zo geweldig. Dit in combinatie met een veroudert en star onderwijssysteem. Maar Panama kijkt naar het succesvolle buurland Costa Rica waar onderwijs op een hoger niveau staat en heeft het aantal schooluren opgeschroefd.
Het hele koffieverhaal is leerzaam, de tuin was prachtig en het gezelschap goed. Alle ingredienten voor een geslaagde middag.
Zelf gekookt en buiten gegeten. Later nog rondje gelopen en een ijsje gehaald. Ook vanavond is er nog steeds nevel. Hele fijne druppeljes regen die vanuit de hogere gebieden naar beneden geblazen worden door de harde wind die hier bijna constant waait. De temperatuur is rond 25C overdag en 17C in de nacht.

• 03 Maart 2016 - 13:22

Jozien:

Wat zal het genieten zijn, koffie, mooie bloemen , mooie tuin, goeie gesprekken Bijna............net als thuis. Hartelijke groet en geniet.
    ps klopt het dat ik geen foto's zie?

• 03 Maart 2016 - 13:25

Jozien:

mijn excuses mbt foto's, ik heb ze gevonden

• 03 Maart 2016 - 19:43

Elly Havermans:

Hallo Piet en Ans,
    3 dagen weg en al zoveel gezien. Het is leuk om je verslag te lezen.
    Hier is het 21° in de stoel naast de kachel . De foto's geven een goed beeld en je voelt de prettige temperatuur. Geniet verder en wij kijken uit naar de volgende verslagen.
    gr. Kees en Elly h.

• 03 Maart 2016 - 23:34

Ans & Piet :

Hallo Elly, dank je voor je bericht. Het streven is iedere dag verslag te doen.