Er is er een jarig... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Er is er een jarig... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Er is er een jarig...

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

04 Augustus 2013 | Vietnam, Hanoi

Om half vier stopt de trein in de buurt van het station in Hanoi. Het duurt dan nog bijna een half uur voordat ie doorrijd tot aan het perron. Terwijl we staan te wachten wordt door de conducteurs iedereen wakker gemaakt. Het is dan even passen en meten als iedereen tegelijkertijd met de bagage aan de slag gaat in de kleine coupe en smalle gang.
Buiten op het perron wordt ik door de rest met mijn verjaardag gefeliciteerd. Een bijzondere plek: een donker perron in Hanoi om vier uur in de morgen.
Het is fijn dat er taxi's met meter al klaar staan op het perron. Dus op dit vroege uur hoeven we niet door een cordon van vragende chauffeurs heen.
Hanoi is op dit vroege uur nog uitgestorven al zag ik vanuit de trein al wel een markt die ze aan het opbouwen waren. De temperatuur op dit vroege uur is nog om te doen.
Bij ieder kruispunt knippert de taxi met zijn lichten en claxonneert om te laten weten dat hij eraan komt. Bij het hostel bellen we aan en we kunnen naar binnen om onze rugzakken te lossen. Er is natuurlijk nog geen bed beschikbaar. We besluiten dat als het licht wordt een stadswandeling te maken. Tot die tijd wachten we in het halletje van het hostel. De klokken van de St. Jozef kathedraal die een paar honderd meter verderop staat luiden kort na half vijf voor de eerste mis. Piet gaat buiten zitten om te kijken wie en wat er allemaal langskomt. Maar hij is niet lang alleen. Al snel komt er een vrouw bij hem zitten die meer wil dan alleen de afgelopen dag met hem doornemen. Dan toch maar even weer in het hostel gaan zitten.
Als de mis begint staat het hele voorplein en de omliggende straten vol met taxi's. De chauffeurs en hun klanten zitten allemaal in de kerk. Maar het is vandaag niet de laatste keer dat er geluid wordt voor de mis en de kerk vol is.
Als het licht is gaan we op pad met de Lonely Planet in de hand. Hier staat een wandelroute van 3,5 kilometer in. We zien de stad wakker worden, de straatstalletjes die opgebouwd worden, de bevoorrading via fiets en brommer, de winkels die een voor een opengaan maar vooral de rekkende, strekkende en gymende Vietnamezen. Aan de rand van het Hoan Kiem meer, dat midden in de stad ligt, is het op dit vroege uur echt heel druk. In dit gedeelte van de stad zitten vaak veel winkels die hetzelfde verkopen in een straat, dus een straat van de schilders, schoenen, snoep, verpakkingen enz. Langzaam komt de mierennest, want zo voelt Hanoi voor mij met krioelende mensen, op stoom te komen. Niet alleen qua drukte maar ook qua temperatuur. Het is een hoge luchtvochtigheid en de zon die doorkomt zorgt dat het al snel weer heel plakkerig is. Aan de bladeren en afgewaaide takken op de stoep kunnen we zien dat het hier gisteren flink gewaaid heeft. In een straat was een boom omgewaaid maar die is alweer opgeruimd, alleen de stronk zit er nog. We gaan in de straat bij het hostel in een restaurant ontbijten, ze hebben daar heerlijke koffie, iets wat ik al weken niet opheb. Het is een plek waar veel buitenlanders komen, iedereen vindt het blijkbaar fijn om op z'n tijd weer eens naar westerse smaak te eten. We lopen nog een rondje in de stad en dan is eindelijk de kamer klaar. We hebben er dan al weer bijna 7 uur opzitten als toerist in Hanoi. We gaan douchen en dan slapen op een heerlijke koele kamer tot 4 uur in de middag. We rommelen nog wat aan op de kamer en het is al weer bijna donker als we naar buiten gaan. We gaan bij het  Hoan Kiem meer wat drinken. Er vliegen al volop vleermuisjes rond die we vanaf het terras goed kunnen zien. Margriet en Roos denken een heerlijke kokos shake te bestellen maar krijgen onder de noemer "Cocos special" een kokosnoot. Een groene kokosnoot vol met kokossap en slijmerige kokos. En dit is net wat ze niet wilden, ze gruwen ervan. Ze kenden dit nog vanuit Maleisie en het was gelukt het tot nu toe te vermijden in Vietnam.
Na een drankje met als snack springrolls zoeken we een restaurant op. De meeste stemmen gaan op voor Westers eten. Dus korte tijd later zitten we met een overvolle tafel eten. De mini rib blijkt 30 cm lang te zijn, de large pizza was echt large, en ga zo maar door. Maar alles smaakt prima. We ontdekken net op tijd dat er een speciale actie geldt als je jarig bent. En laat ik dat nu toevallig zijn. Het personeel komt voor me zingen en we krijgen een leuke korting. Als we terug naar het hostel lopen is het half 9 's avonds. Er is weer een mis aan de gang in de Sint Jozef kathedraal, de zoveelste van vandaag. Weer staan er stoeltjes op het plein voor de kerk en de deuren staan open zodat het gezang ook buiten te horen is.
We regelen op het hostel een auto met chauffeur voor een half dagje sight seeing morgen voor de middag. We drinken nog wat bier wat we op het hostel krijgen, een soort Euroshopper in het kwadraat uit een plastic fles.

• 05 Augustus 2013 - 12:01

Moeder:

hoi +ans en fam
    wel laat maar nog gefeliciteerd
    fijn dat jullie het zo goed stellen zal heel blij zijn als je weer thuis bent
    heb genoten van je verslagen
    nog fijne dagen en een goede reis terug
    groetjes moeder en marie jose

• 05 Augustus 2013 - 12:08

Natascha Van Renswouw:

Een dag te laat, maar nog van harte gefeliciteerd! Sinds zaterdagavond zelf pas terug van vakantie dus nu jouw verslagen eens aan het doornemen. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken! Mooie foto's ook om zo een indruk te krijgen van jullie belevenissen. Nog veel plezier en tot gauw! Groetjes, Natascha

• 05 Augustus 2013 - 13:28

Jozien:

proficiat Ans met je verjaardag hoe bijzonder als je zo ver weg bent van huis, maar je hebt de mensen die je lief hebt dicht bij je
    nog heel veel geluk en gezondheid voor de toekomst
    hartelijke groet uit Hulten momenteel meer dan 30 graden

• 05 Augustus 2013 - 14:32

Sjel Van ES:

Hoi Ans en reisgenoten,
    Jarig zijn in Hanoi, met all dierbaren om je heen,dat is een extra proficiat waard.
    Nog vel goede jaren samen.
    De reis is ook voor deze lezer geweldig mooi.
    Grooten Jeanne en Sjel va Es

• 06 Augustus 2013 - 13:53

Jean-Paul Korst:

Beste Ans,

Om in het Vietnamees maar te beginnen: Chúc mưng sinh nhật, Ans! Ofwel van harte gefeliciterd met je verjaardag, Ans.

Ik hoop dat je er samen met iedereen een weergaloze dag hebt gemaakt.

Jean-Paul