Aan de kook - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Aan de kook - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Aan de kook

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

22 Juli 2013 | Vietnam, Hoi An

De maandag starten we rustig op. Wij gaan pas om half tien ontbijten in het hotel. Maar ik ben al vroeg wakker en onder ons balkon speelt zich van alles af. voor de naastgelegen markt worden regelmatig bootjes aangemeerd om een verkoopster te lossen met haar handel. Ze waden vanuit dit punt een stukje door het water om zo een kort doorsteekje te hebben. Ze slepen van alles mee, vaak met twee van die rieten schalen die dan aan een stok op hun schouders hangt. Het is weleen beetje een stil hoekje dus wat doe je als er geen Dixie in de buurt is en je moet nodig? juist ja, je gaat met je billen overbord hangen, doet wat je moet doen en spoelt de boel af met rivierwater.
We hebben ons aangemeld voor een cooking class in de middag. We zijn maar met een klein clubje, buiten ons nog twee Australische meisjes. We beginnen de les met een wandeling over de markt. Hier proeven we fruit wat we nog niet kennen en niet weten hoe we het moeten schillen. We kiezen een custard apple en longan. Veel fruitsoorten hebben we zelf al een keer geprobeerd. We bezoeken ook de groentes, vlees en vis. De gids vertelt allerlei trucjes om te controleren of het vlees en de vis nog vers zijn. Op de vismarkt zijn de meeste kraampjes leeg en liggen er verschillende verkoopster te slapen. Dan stappen we op de boot en varen een half uurtje de rivier af. Er is een vissersboot door het laag tij aan de grond gelopen. De boot waarop wij zitten doet een poging om het vlot te trekken maar helaas: het lukt niet.
De kookklas wordt in een mooie tuin onder een groot afdak met een palmbladeren dak gegeven. Het is onderdeel van een groter complex met een restaurant. Eerst lopen we de kruidentuin in waar we allerlei wetenswaardigheden horen over de kruiden die daar groeien en die gebruikt worden in de gerechten. Dan is het onze beurt om te gaan koken. Via een spiegel boven de kok kunnen we handelingen goed volgen. Het zijn grappige gerechtjes zoals "verse loempia's". We maken boven een pan met kokend water, waar een katoenen lapje over gespannen is, van een papje van gemalen rijst en water verse loempiavelletjes die we dan vullen met koude groentes en vlees. Lekker, lekker, want na iedere gang eten we op wat we gemaakt hebben. We leren ook nog wat versierinkjes maken van tomaat en komkommer. Als afsluiter eten we ons zelfgemaakte stoofpotje met groentes en krijgen we ook nog vanuit de centrale keuken een visgerecht. dus tegen de tijd dat we naar huis gaan hebben we onze buik dik met allerlei lekkere hapjes. Als we op het eind van de middag weer naar huis varen zijn de eerste vissers al weer bezig met hun netten uit te zetten zodat als het hoog water wordt ze weer vis vangen.
We brengen de avond door met wat buiten zitten op het balkon en gaan vroeg naar bed.
Iedereen is moe van de warmte en morgenochtend moeten we heel vroeg ons bed uit.

• 24 Juli 2013 - 17:27

Marianne :

Heb je de recepten genoteerd? dan bieden wij onszelf aan om te komen proeven, als je thuisgekomen de Vietnamese culinaire capriolen nog eens in praktijk gaat brengen.
    Gr. Marianne