Oude tempels en Mozart - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Oude tempels en Mozart - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Oude tempels en Mozart

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

23 Juli 2013 | Vietnam, Da Nang

Vandaag dinsdag 23 juli staan we echt heel vroeg op. We hebben een "sunrise excursion naar de tempels van My Son geboekt. Maar van die sunrise zullen we weinig zien want sinds vannacht 2 uur valt er een stortbui. Als we om 5 uur vertrekken regent het nog steeds. Het is telkens weer een verrassing met hoeveel mensen we op excursie gaan. Soms halen we nog meer mensen op bij andere hotels. De busjes hebben wel 15 zitplaatsen maar dat is berekend op Vietnamezen. Dus geregeld zitten we als haringen in een ton. Al heb ik deze keer de mazzel dat ik voorin mag zitten. Al is het niet altijd een voordeel omdat je dan wel alles meekrijgt wat er op de weg gebeurd. En dan breekt soms wel het klamme zweet uit. Het is bijna een uur rijden naar de tempelruines in het oerwoud. Op dit vroege uur komt het aardig op gang in Vietnam. De werkdag begint hier vroeg om in de middag een lange pauze te kunnen nemen. Terwijl we onderweg zijn stopt het regenen en miezert het nog wat. Als we in My Son aankomen is het droog maar geen sunrise, die zit verstopt achter een dik wolkendek. De gids vertelt van alles over de ruines en het Cham volk die ze gebouwd heeft. Dit volk, van oorsprong uit India, heeft hier van de 4de tot de 13de eeuw geleefd. Het is goed luisteren en puzzelen want de gids vergeet consequent bepaalde letters uit te spreken. We zijn echt in het oerwoud met zijn eigen geluiden. Ook vliegen er geregeld grote vlinders voorbij. Het is wel erg opletten want de stenen van de paden tussen de verschillende groepen resten zijn spekglad.
Na een uurtje stappen weer in het busje om terug naar Hoi An te vertrekken. We zullen onderweg overstappen in een boot om het laatste stuk van de reis varend af zullen leggen. Er is altijd van alles te zien op en rond de rivier. Vlak voor Hoi An leggen we nog een aan om op een traditionele scheepswerf te kijken. Hier worden op traditionele wijze nog boten voor op de rivier gebouwd of gerepareerd.
Het is altijd een drukte van belang waar we met de boot afmeren Want hier is ook de steiger van de veerpont. Boten vol met scooters/ brommertjes en hun eigenaren steken de rivier over naar een wijk van Hoi An die aan de overkant ligt. We lopen op terugweg ook langs het naaiatelier om het jasje op te halen. in het hotel wacht ons nog het ontbijt. Vanwege de excursie mogen we om half 11 toch nog ontbijt bestellen. Vers fruit shakes, omeletjes, broodjes en pannekoeken met verse ananas en honing. OM half een komt de taxi om ons naar Danang te brengen. Het hotel wat we daar gekozen hebben ligt 10 minuten lopen van het strand. Mitchell, Margriet en Jasmijn gaan zwemmen in de zee terwijl de rest ondertussen relaxt in een strandstoel gaat hangen. Om klokslag half vijf schalt er uit de speakers Vietnamese bla bla gevolgt door een pianosonate van Mozart
(niet dat mijn kennis van klassieke muziek zo groot is maar met Soundhound op je telefoon kom je wel een heel eind) daarna volgen er nog een aantal nummers uit de tachtiger jaren. En om half zes is het weer afgelopen. Soms is het zo jammer dat je de taal niet kent. Zou zo graag weten wat er om half vijf verteld werd. We gaan vanavond eten in het oudere gedeelte van de stad aan het water. De bruggen die over de haven lopen zijn 's avondsin allerlei kleuren verlicht. Het fotograferen hebben we uitgesteld tot morgenavond want als we het restaurant uitgaan stortregent het weer.

• 24 Juli 2013 - 20:20

Mia Holman:

Hallo Ans en de rest,

Leuke foto''s en verhalen van jullie reis. Ik kijk elke dag op de site om jullie veslagen te lezen.
    Heel veel plezier en ik kijk elke dag weer uit om te lezen wat jullie weer hebben meegemaakt.

heel veel kusjes
    Mia