Visjes kijken - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Visjes kijken - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Visjes kijken

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

31 Juli 2013 | Vietnam, Cát Bà

We beginnen de dag rustig aan. Na het ontbijt om 9 regelen we het uitstapje voor deze middag. We gaan varen in Lan Ha baai, vergelijkbaar met Ha Long baai waar we een aantal dagen geleden al geweest zijn. De rotsen zien er hetzelfde uit maar het is veel minder toeristisch. De grote stroom mensen gaat naar Ha Long omdat die makkelijker te bereiken zijn.
De ochtend rommelt vult ieder op eigen tempo. Sommige gaan nog even terug naar bed en de andere gaan naar de lokale markt visjes kijken. In grote plastic bakken worden allerlei zaken uit de zee levend gehouden tot ze verkocht worden. Zeesterren, zeekomkommers, grote krabben, supergarnalen en ga nog maar even door. Daarnaast heb je natuurlijk vis die al dood is zoals de tonijnen met hun prachtige staalblauwe kleur. Maar de gedroogde vis is ook heel populair in Vietnam. Van klein naar groot. Maar wat telkens weer opvalt, zeker qua geur, zijn de gedroogde inktvissen. De vissen worden hier in de zon gedroogd, zelfs aan de straatkant. De hele markt ruikt naar de gedroogde vis.
Om 1 uur worden we opgehaald voor het uitstapje naar de Lan Ha baai. We gaan eerst bij een bakker, gevonden via de Lonely Planet, nog sandwiches halen om mee te nemen want het is lunchtijd. Superdikke sandwiches. We bestellen er twee en omdat ze smaken nemen we er voor ieder een. We kiezen voor kaas en bacon. Keurig in een mini draagtasje verpakt nemen we ze mee om later op de boot op te eten. Een busje pikt ons op bij het hotel en we zijn na een kort ritje bij de haven aan de zuidkant. Dit is een haven waar voornamelijk vissersboten aanleggen.
We varen tussen de rotsen door naar het eerste aanlegpunt. Een soort drijvend restaurant waar Vietnamezen komen eten die in de baai werken. Ook hier kooien aan het vlonder vol met vis. Er wordt een plank uit de vloer gehaald om te laten zien dat ze onder het vlonder een super grote vis houden. Ik denk dat het een soort zeebaars is.
Er zijn complete drijvende dorpjes waaraan viskwekerijen vastzitten. Er wordt vis op zee gevangen die dan hier in kooien verder opgekweekt wordt. Ook worden er allerlei schelpdieren gekweekt zoals bij ons de mosselen. Het water is hier met weinig golfslag dus de huisjes liggen er vredig bij. Op dit eerste punt kunnen we kajakken. Jan en ik varen naar de grote rotsen toe om te ervaren hoe groot en imposant ze eigenlijk zijn. Het water is heel helder en op sommige plaatsen diep. We zien de manden voor de schelpdierenteelt op de bodem staan.  Dan gaan we weer aan boord en varen verder. Steeds wisselende vergezichten onder een blauwe hemel. Op het bovendek is een zeil gespannen zodat we in de schaduw kunnen zitten.
We varen dan naar Monkey Island, weinig apen maar wel een mooi wit strand. Hier dobberen we wat in de lauwe zee en zoeken schelpen op het strand. Rond half vijf varen we weer terug. Tijdens het douchen alle kleren gewassen die met zeewater in aanraking geweest zijn want anders gaan die later verschrikkelijk stinken in de tas. Jan verzint nog Kleren Drogen 2.0 met de ventilator.
We nemen buiten het hotel de elektrische taxi om ons naar strandje 3 te brengen bij een resort. Er moeten nog meer schelpen gezocht worden door Piet, Roos en Margriet. We zien hoe om half zeven door de strandwachten iedereen uit het water gefloten wordt omdat het al begint te schemeren. Ik denk dat je op dit strandje overdag over de koppen kunt lopen. Hoewel ik denk dat het hier geen land van zonaanbidders is maar dat ze dol zijn op dobberen in ondiepe zee.
We zoeken een terras op waar we aan ons zo ondertussen vaste avondritueel kunnen beginnen. Borrelen en Vietnamese loempia's eten om daarna onze keuze uit de kaart te maken. Er is een prachtige zonsondergang terwijl we cocktails, mocktails, smoothies en bier drinken. Mitchell neemt na het eten nog een nekmassage. De man die deze service verleent tegen een kleine vergoeding gaat zo 's avonds de terrassen af om een centje bij te verdienen.

• 01 Augustus 2013 - 08:22

Marie-José:

Hoi familie,
    Wat een paradijs! Prachtige foto's, bijzonder zoals de rotsen uit de zee komen.
    Maar ik miste de foto van Bob en Annie. Zonder heb ik ook al een lachbui gehad.
    Geniet maar lekker verder.
    groet Marie-José