Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Fietsen in Bangkok

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

16 Juli 2013 | Thailand, Bangkok

Op deze dinsdag zijn we vroeg opgestaan. De planning is om 8 uur in de morgen op fietsexcursie in Bangkok te gaan. Dit met het bedrijf Co van Kessels, ooit gesticht door een Nederlander die in Bangkok woonde. We besluiten naar de startplaats te lopen. Dus kort na 7 uur gaan we aan de wandel door Bangkok. Er is al een drukte van belang op straat met mensen die op weg naar hun werk gaan. Op de stoepen staan veel kraampjes waar vers fruit maar ook warme gerechten bereid worden. Ik denk dat het oerdegelijke broodtrommeltje hier niet zo in zwang is. Je ziet van alles als ze zo door de straten loopt. Het is grappig om de bouwvakkers in de bouwput op dit vroege uur te zien schaften. Eerlijk gezegd ziet het er meer uit als een picknick, ze zitten met een groep gehurkt rond allerlei verschillende bakjes en schaaltjes met allerlei verschillende gerechtjes. Er hangt een hangmat tussen de steigerpijpen en er liggen ook een aantal bouwvakkers te slapen.
Met lichtelijk verhitte koppen komen we bij het kantoortje van de fietsexcursie aan. Niet abnormaal als je ruim een half uur flink doorstapt bij temperaturen die dicht bij de dertig graden liggen. Maar we worden verwelkomt met koud water en mogen wachten in een ruimte waar de airco loeit. We hebben de mazzel dat we met een kleine groep gaan fietsen. Ons gezelschap bestaat uit ons klupje en nog een gezin van 4 personen uit Breda.
Wat we in deze ruim 3 uur durende fietstocht zien, ruiken en meemaken is geweldig. Je fiets door allerlei nauwe straatjes en steegjes waar mensen bezig zijn hun leven te leiden. Straatjes waar aotomotors gerecyceld worden, oud papier wordt verzameld, slippers worden verkocht, eten wordt gekocht, zelf gevangen vis wordt verhandeld, grote tempels staan, nog meer kleine tempels staan enz enz. En alles met bijpassende geluiden en geuren. Maar waar de meeste mensen die we zagen zich mee bezig hielden was eten, eten koken of wachten op eten. Onvoorstelbaar veel kraampjes op waar gekookt, gebakken of gegrild wordt. Je fiets letterlijk over de markt en bij mensen nog net niet door hun huisjes. De ideale lokatie om een achtervolgingsscene voor een film op te nemen. Met stapels dozen die omvallen en mannetjes met duwkarren die veel te vol geladen zijn. We steken ook de rivier over en komen dan in een wijk terecht waar veel meer rust heerst. Hier bijna alleen maar oude mensjes. We houden een stop in een park waar een aantal bejaarden hun ochtendoefeningen doen. Ik denk dat het TAi Chi is. Heel beheerst en het lijkt bijna slow motion. Toch iets anders dan het hupsen in " Nederland beweegt" Het is moeilijk in een kort verhaaltje samen te vatten wat we allemaal gezien hebben.
Na de fietstocht gaan we terug naar het hostel om bij te komen en plannen te maken voor de middag. De keus valt op MBK winkelcentrum. We hebben na de krachtinspanning van de ochtend gewoon zin om in eenkoele omgeving te zijn. Een winkelcentrum met 7 etages en ongeveer 2000 winkeltjes. Maar voor dat we langs de winkels gaan dwalen gaan we naar de vijfde etage waar een foodplaza is. Bij binnenkomst krijg je een soort creditkaartje en dan kun je maar kiezen bij welk restuarant je wilt bestellen. Alles vers bereis in allerlei open keukens. Ieder kan eten waar hij zin in heeft. Piet en ik kiezen Indonesisch, Mitchell Grieks, Roos en Margriet Mexicaans en Jan en Jasmijn frietjes met kip. Het klinkt een beetje flauw om terug te vallen op bekend eten maar eerder op de dag hebben we al van allerlei gerechtjes geproefd die te koop waren bij kraampjes op straat. Van vers fruit tot vreemde deegballetjes en gefrituurde vleespasteitjes en sate. Maar we houden ervan geleidelijk over te schakelen naar het lokale eten.
We hebben nu een indruk wat er zoal te koop is in Bangkok en op onze weg naar huis gaan we zeker nog een keer shoppen.
Margriet is op deze 16 juli jarig dus we vieren haar feestje in een restaurant waar je kunt steamboten. Het is fondue in water maar dan zonder vorkjes om iets aan te prikken maar met stokjes en schepnetje. Door het restaurant, langs de tafels was een lopende band waar porties met vlees, vis en groentes langskwamen. Gewoon een schaaltje van de band nemen, in het water koken, sausje toevoegen en smullen.
Daarnaast was er ook nog een sushi buffetje en allerlei gefrituurde hapjes. En als afsluiter ijs. Je kreeg in dit All-you-can-eat restaurant 1 uur en 15 minuten de kans om je buikje rond te eten. Ik heb zo het idee dat sommige dat aardig gelukt is.
Nadat we met de Skytrain, de bovengrondse metro, weer richting hotel gegaan hebben we tot laat nog buiten gezeten met koude drankjes.Gezellig zitten kletsen met een Canadees die bezig was met een reis van een jaar en op weg was om naar Noord Korea te reizen.
Als ik dit schrijf is het 9.30 woensdag morgen. Piet heeft al lekkere koffie voor me gehaald en gaat nu de langslapers het bed uit jagen. De kamer is namelijk heerlijk koel door airco. We hebben plannen om nog wat sightseeing te doen in Bangkok maar rond 2 uur moeten we op het vliegveld zijn want dan vertrekken we naar Ho Chi Minh, Vietnam.

• 17 Juli 2013 - 09:47

Hannie :

Leuk om julIe eerste ervaringen al te lezen vanuit de Ardèche. Genieten.....

• 17 Juli 2013 - 09:58

Moeder:

ans en piet heb geweldig genoten van het verslag en de foto sgroeten moeder

• 17 Juli 2013 - 10:00

Jozien:

hallo beste mensen leuk hoor om zo het verhaal mee te lezen , jullie ervaringen en indrukken, leuke foto's ook geniet er samen van en tot de volgende keer

• 17 Juli 2013 - 10:02

Moeder:

ans en piet ik heb geweldig genoten van het verslag en de foto s groeten moeder

• 17 Juli 2013 - 10:44

Patricia En Ken:

Hoi Ans en de rest,

Zo te lezen hebben jullie al van alles beleefd en hebben jullie een geweldige tijd daar!
    Wij zijn op dit moment in Victoria. Sinds gisteren hebben Ken en Tania zich bij ons gevoegd.
    Dus nu zijn we met zijn zevenen, wij, Rachel, Ken en Tania. Het is erg gezellig!
    Heel veel plezier daar!
    Groetjes vanuit Down Under Australia!!
    FaceTime kan op marieke.schellekens@hetnet.nl!!

• 17 Juli 2013 - 14:10

Theo Brans:

Met een colaatje, vanwege het warme weer, achter het beeldscherm op het RAT, geweldig leuk om dit lezen. Voor mij heel herkenbaar deze werkelijk andere wereld. Rindu (verlangen) om daar terug te keren.

• 17 Juli 2013 - 14:56

Jean-Paul Korst:

Wat een heerlijk verhaal. Het is alsof je er zelf bij bent. Nog van harte gefeliciteerd met je dochter. Theo zei het al dat het hier in Tilburg ook erg warm is. Temperaturen liggen rond de 28 graden en volgende week waarschijnlijk nog hoger. Het is prachtig zomerweer net als bij jullie. Geniet er maar van. Nu ga ik ook op zoek naar een colaatje. Puf, puf.

• 18 Juli 2013 - 02:40

Kitty De Vooght:

WAT EEN PRACHTIG REISVERSLAG EN AL ZOVEEL BELEEFD OP EEN DAG , IK WEET NIET WIE JULLIE ZIJN MAAR IK NEEM AAN DAT HET DE FAMIe is waar in eerste instantie ook Sophie v.d' Corput zou mee reizen ?? Tjee ,dat mensen zo heel de dag met eten bezig kunnen zijn,ik zit denk op de verkeerde pagina ,maar ik reageer op fietstocht Bangkok,Thailand.