Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

18 Juli 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Deze ochtend gaan we al vroeg op pad omdat we een dagtrip naar de Mekong Delta geboekt hebben. Voor onze kinderen heeft het woord geen bijzondere klank maar voor mijn generatie is het een woord dat in onze jeugd bijna dagelijks te horen was in het journaal. Begin jaren zeventig lag het zwaartepunt van de Vietnamoorlog ( hier de Amerikaanse oorlog) in dit gebied. Het is nu bijna veertig jaar geleden dat hier In Ho Chi Minh deze oorlog ten einde kwam.
De Mekongdelta is een uitgestrekt gebied wat heel vruchtbaasr is. Er wordt hier tot 4 keer toe rijst geoogst in tegenstelling tot het noorden waar dat maar twee keer kan. Er wordt hier ook heel vee fruit gekweekt en er zijnl viskwekerijen. En op dat de dag dat wij er waren was het vochtig en heel warm, 32 graden.
We reizen met een grote bus met een gemeng gezelschap. Maar het merendeel is Aziaatisch. eerst bezoeken. Onze gids heet Alex en spreekt zeer redelijk engels. Alleen sommige letters lukt hem niet. Dus je moet er even aan wennen. De letter R laat hij gewoon weg. Hij praat volop en maakt tussendoor grapjes ( die in de loop van de dag nog wel 3 keer voorbij komen) Eerst alles in het engels en daarna nog een keer in een Aziatische taal. De busreis duurt 2 uur. Onderweg zijn we mooie vergezichten over de ingroene rijstvelden maar ook de
"wegrestaurantjes" Op heel veel betonnen palen een dak, en tussen de palen allemaal hangmatten en ook wat tafeltjes en stoelen. En in deze hitte en luchtvochtigheid de ideale plaats om te rusten en bij te kletsen met elkaar. Want kletsen met elkaar doen de Vietnamezen heel graag. Natuurlijk geregeld hilariteit over wat er allemaal meegeleept wordt op de brommertjes. Van varkens tot raamkozijnen.
op onze eerste stop proeven we fruit, luisterten naar traditionele muziek, speelt de gids op zijn gitaar en zingt wat liedjes en kijken we naar het proces van het koken en maken van kokoscaramelsnoepjes, het persen van kokosolie.
Daarna gaan we in kleine bootjes (sampan) door de smalle waterweg naar een volgend plek. Deze boottocht gaat over heel ondiep water wat gedeeltelijk overschaduwd wordt door palmbomen. De vrouwen in het gezelschap krijgen van die traditionele rieten hoedjes tegen de zon op. Mitchell krijgt er ook een ter bescherming. De boten worden niet geroeid maar voorgeduwd zoals een gondel in Venetie. Na dit boottochtje gaan we naar een andere plek waar we thee met honing krijgen. De honing wordt ook in dit gebied gewonnen want met al die teelten is er heel wat honing te halen. De bijen zijn wel de helft kleiner dan die wij kennen. Daarna is er nog gelegenheid om op de foto met een wurgslang te gaan. Die komen hier dus ook voor. De enige dieren die ik gezien heb zijn grote vlinders die heel snel vliegen, slijkspringers aan de over en Elephantsear fish. Maar deze laatste was dan tijdens de lunch waar deze vis door sommige mensen besteld werd. De grote vis wordt staande tussen stokjes geserveerd en dan kundig met eetstokjes leeggepeuterd. ( voor de liefhebber) Dan gaan we met de boot een tocht over de Mekong rivier maken. Het water in de rivier is gelig maar dat is niet van vervuiling maar van het slib dat de rivier meeneemt op de lange weg naar zee. De rivier ontspringt in Tibet om daarna via Laos, Thailand, Cambodia en Vietnam in de Zuid- Chinese zee uit te monden. Langs de rivier zie je allerlei huizen staan maar ook " floating houses" op de rivier. Mensen hebben hun huis op een vlot omdat ze bij dit vlot een viskwekerij hebben.
We onderbreken de bootreis na een half uur voor de lunch om daarna nog een half uurtje te varen. De oevers van de rivier zijn bijna overal begroeid met palmen. Daarna rijden we nog even langs een tempelcomplex in My Tho om een grote lachende boedha te bekijken. Het is dan bijna 5 uur en het lijkt wel of de werkdag voor de monnikken er op zit want een groot aantal stapt in auto's en busjes om te vertrekken. En kort daarna sluiten de poorten van het complex. Moet ik toch nog wat meer over lezen want ik weet er echt te weing van. Daarna weer de busreis terug. Een gedeelte van de reis kletsen we met de gids Alex die heel veel Nederlandse voetballers bij naam kent ( op z'n vietnams uitgesproken. Hij vraagt zich af wat het woordje van in de achternaam in Nederland betekend. Daarnaast laat hij ons zijn collectie buitenlands briefgeld zien. We kletsen nog wat over de euro en de landen waar dat gebruikt wordt. als fooi geven we de gids een bankbiljet uit de Emiraten en een nieuw 5 euro biljet om zijn collectie uit te breiden.
Als we terug zijn in de stad gaan we eten. We lopen eerst door het park tegenover het hostel waar ondanks de warmte ( in onze beleving) nog volop gesport wordt door iedereen. Aerobic-lessen in de open lucht, badminton en een spel met wat een grote shuttle lijkt en die je of met je hand of voet overspeeld. Na het eten parkeren we de heren en Jasmijn op een terras bij de salon waar ik mijn voeten laat masseren en Margriet en Roos hun nagels laten doen. . bij de salon mag je na behandeling invullen hoe je het ervaren hebt met daaraan een idiote fooi gekoppeld. We weigeren dan ook resoluut een dergelijk briefje in te vullen en bepalen zelf wel hoeveel fooi we willen geven.
Ondertussen is het gaan stortregenen. Dan gaan we nog even met z'n allen wat drinken waar Jasmijn en de mannen al zaten. Uiteindelijk troseren we de regen en gaan terug naar het hostel. We zijn allemaal doodmoe.
Door een klein technisch probleem, gewiste foto's die wel weer hersteld zijn kan ik de foto's die we in de Mekong delta met de camera gemaakt hebben niet uploaden op dit moment maar ze volgen later.

• 20 Juli 2013 - 21:13

Marie-José:

Hoi familie,

Ben even rustig gaan zitten om de verslagen van de afgelopen dagen te lezen, wat hebben jullie al veel landen doorkruist en veel gezien! Op de foto's is te zien dat iedereen geniet.
    Veel plezier en vanaf nu ga ik jullie dagelijks volgen.
    Groeten vanuit een tropisch Nederland,

Marie-José