Ho Chi Minh citytour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh citytour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh citytour

Door: Ans Holman

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

19 Juli 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag gaan we op pad om Ho Chi Minh, HCM of Saigon beter te leren kennen. Daarnaast hopen we wat meer over de geschiedenis van Vietnam te leren. Onze eerste stop op deze tour is de Binh Taymarkt, een groothandel in Chinatown. Saigon heeft al sinds de 18e eeuw een grote Kantonese gemeenschap. In het grote marktgebouw wordt vanalles verhandeld. Van schoenen tot snoepjes. Het valt ons telkens weer op hoe weinig aandacht er is voor de omgeving. Overal is het smerig en ligt rotzooi. Vreemde luchten en een hectiek. Naast dat er handel gedreven wordt wordt er ook veel gegeten. overal tussen de kraampjes zitten mensen te eten. Alleen al om de maaltijden te koken voor de handelaren en het bezorgen is al een hele tak van activiteiten op deze markt. We moeten dan ook geregeld opzij springen voor de "bezorgservice" die met twee of drie borden op de hand op weg is naar een klant. Overal en op ieder moment van de dag zie je hier mensen eten.
De volgende stop is een prachtige Chinese tempel, de Thien Hau pagode. De tempel is aan de buitenkant prachtig versierd met een rand met allerlei scenes en beeldjes. Binnen staat het nog net niet blauw van de wierook. De ene wand is bedekt met roze stroken papier die in de wind wapperen. Hierop staan de namen vermeld van mensen die geld aan liefdadigheid geschonken hebben met bedrag en datum. Aan het plafond hangen spiralen van wierook. Deze branden een week. Wij kopen er ook een en schrijven onze namen op het briiefje met de wens. Met een handige stok hangt de man van de tempel de spiraal in de nok. Als wij al lang vertrokken zijn uit HCM brandt onze wierook nog.
Dan gaan we naar de meer recente geschiedenis, een zeer ingewikkelde geschiedenis. Met oorlog, onderdrukking en heel veel ellende. We gaan naar het War Remnants Museum. Hier wordt het verhaal verteld van de Amerikaanse oorlog die wij kennen als de Vietnamese oorlog. En zoals de de gids al zei: een oorlog kent geen winnaar alleen maar verliezers. Het is heel shockerend om te zien wat de burgerbevolking heeft moeten meemaken. Zoveel onschuldige mensen en zoveel gruwelijkheden en verschrikkelijke gevolgen van Agent Orange het ontbladeringsmiddel tot op de dag van vandaag. Er is ook een prachtige tentoonstelling die Requiem heet. Het is een verzameling van foto's die gemaakt zijn door fotografen, meer dan honderd, die allemaal omgekomen zijn tijdens de Vietnam oorlog en uit meer dan 30 verschillende landen. Helaas ging het museum tussen de middag anderhalf uur dicht voor lunch en hebben de Requiem tentoonstelling niet helemaal kunnen zien. Wij houden ook lekker lunch om darna naar Reunification Palace te gaan. Het was het Presidenteel paleis van de Zuid-Vietnamese president. Die vluchtte vanaf het dak met een helikopter in 1975 nadat tanks van de Noord-Vietnames leger de hekken rond dit paleis platgereden hadden ( een beroemde foto). Een groot gebouw, grote zalen, lange teksten van de gids, saai, saai, saai.
Daarna bezoeken we de grootste kathedraal van Vietnam. naar Europese begrippen maar een kleintje en een lelijkerd. dan ook nog even het oude postkantoor. Dat is dan weer wel mooi maar overladen met toeristen. Om 4 uur zit er onze werkdag erop en gaan we terug naar het hostel waar we allemaal een dutje gaan doen. Het was gelukkig niet zo'n warme dag als toen we naar de Mekong gingen want er stond een lekker briesje en het was bewolkt. 's Avonds de stad weer ingelopen en heerlijk gegeten.

• 21 Juli 2013 - 08:57

Jacquie:

Ans I love all your travel stories so far. So interesting to read and with so much detail. I feel as though I am almost there with you. What an amazing holiday. Lots of love to everyone. xxx

• 21 Juli 2013 - 10:34

Hannie:

Wat leuk, jullie zo intensief toekunnen volgen vanuit de Ardèche. Elke dag weer een volledig verslag en een feestavond herkenning voor Ivette. Genieten maar

• 21 Juli 2013 - 19:46

Hannie:

Oeps...gekke correctie op de ipad, een feest van herkenning voor Ivette. Margriet al een beetje opgeknapt??