Eerste kennismaking met Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

07 November 2017 | Sri Lanka, Negombo

Het inchekken op het vliegveld verloopt vlot. Deze keer is het vliegtuig wel vol maar weinig westerse mensen op de vlucht. Het is een laate avondvlucht en daarbij ook nog 3,5 uur tijdsverschil tussen Doha en Colombo. De tijd vliegt als je film kijkt, ik heb op deze reis al meer film gekeken als dat ik anders in een jaar kijk. We komen naar ons gevoel midden in de nacht aan. Maar in Colombo begint de dag net. Was het op aankomst op Doha dat wij een van de weinigen waren die niet verder vlogen. Nu was het anders. Dus aan de bagageband is het druk. De meeste passagiers zijn met koffers en dozen in groot formaat. We denken arbeiders die in Doha gewerkt hebben. Nog een opmerkelijk iets: Na de douane passeer je een hele batterij winkels met wasmachines, koelkasten en allerlei andere electrische apparaten. Nog nooit op een vliegveld geweest waar ze wasmachines verkopen. Maar navraag leert ons dat hier nog tax free gekocht kan worden door de reizigers. In de aankomsthal vinden we de pinautomaat en even later een pre-paid taxi. Altijd prettig als je na een vlucht met tijdverschil zonder gedoe een taxi kunt nemen.

Na een ritje van 45 minuten door de ochtendspits komen we bij ons guesthouse in Negombo aan, een populaire bestemming als je aan een reis door Sri Lanka begint. Het ligt vlak bij het vliegveld en aan de kust. Om te wennen aan het land en het klimaat. Het verkeer is chaotisch zoals het alleen in Aziatische landen kan zijn. Daarbij rijden ze ook nog eens links. Ben maar niet voorin gaan zitten om te zorgen dat ik geen klamme handen krijg. We mogen al direct in onze kamer. Ontbijt hoeven we nog even niet en al vrij snel besluiten we maar even op bed te gaan liggen. De gebroken nacht eist zijn tol. Maar ook de vochtige warmte is wennen. Na ons dutje lussen we wel ontbijt; gebakken eitje, geroosterd brood, vers fruit en jam.

Misschien is er wel wat te zien in Negombo maar wij gebruiken de dag om te wennen. Doen nog een dutje, want de warmte maakt je loom, wandelen naar het strand, lopen de hoofdstraat een stukje in en drinken op het terrasje bij onze kamer een Lion biertje. En we beginnen met het plannen van de reis. Tot op heden hebben we alleen plannen maar nu gaan we er een lijn in brengen We kiezen onze eerste bestemming: Anuradhapura. Een treinreis van 5 uur verderop.

Betekent wel vroeg opstaan. We eten een bord rijst met curry bij het restaurantje naast het guesthouse. Het regent en de temperatuur in de avond is 25C. Om 10 uur gaat het licht uit en de ventilator aan. De wekker gaat morgen om 5.15.