Dagje treinen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Dagje treinen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Dagje treinen

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

08 November 2017 | Sri Lanka, Anuradhapura

Voor dat we vertrekken willen we nog graag ontbijten. Dus om 6 uur zitten we aan tafel en krijgen onze boterhammetjes en fruit geserveerd. Met natuurlijk een kop sterke thee.

De eigenaar van het guesthouse brengt ons met zijn spick en span toyotabus naar het station in Colombo. Omdat het onze eerste treinreis is in Sri Lanka nemen we de weg van de minste weerstand. We laten ons afzetten op het beginstation van de trein zodat we verzekerd zijn van een zitplaats en liefst nog bij het raam.

De rit naar het station duurt in totaal 1.15 uur. Het eerste stuk is via de express way, de tolweg. Hier is het niet druk en rijdt het verkeer aardig door. Maar als we de tolweg af zijn en de stad in rijden begint het. Alle weggebruikers gebruiken dezelfde banen. Dus of je nu fietser, motorrijder, tuk-tuk, stadsbus, personenauto of vrachtwagen bent, je hebt eveveel recht om daar te rijden. De weg kan dan misschien twee banen hebben maar er kunnen makkelijk 3 stromen verkeer overheen dus dat gebeurt.

Maar wonder boven wonder gebeurener geen ongelukken en perst het verkeer zich door de flessenhals.

We zijn ruim op tijd bij het station en kopen een kaartje voor de trein. De trein die we willen nemen om 8.50 heeft alleen tweede en derde klas. Tweede klas betekent zachte stoelen en ventilators in de coupe, derde klas zijn harde banken en geen ventilators. We kiezen tweede klas omdat deze vaak wat minder druk is. De trein van 8.50 heeft geen eerste klas, dat is pas bij de volgende trein die rond 11.00 uur vertrekt. We betalen 580 rupee totaal voor onze twee kaartje, omgerekend 2,24 euro. Het busje vanaf het guesthouse kosten ons 5500 rupee.

We gaan vast op het perron zitten vanwaar de trein vertrekt en dit geeft ons alle tijd om het stationsleven op ons gemak te bestuderen. De forensentreinen die heel regelmatig binnenrijden zijn afgeladen vol. Tot zelfs op de treeplanken staan reizigers. Dit is dus echt train surfing. Er heerst wel een rustige sfeer op het station.

Onze trein vertrekt op tijd en we nestelen ons bij het raam. Tijdens de reis staan zowel de ramen als alle buitendeuren open. En daarbij de ventilator nog maakt de temperatuur heel dragelijk. Het is de planning dat de treinreis 5 uur later zal eindigen in Anuradhapura. We zullen hier eenteempelcomplex van twee- drieduizend jaar oud gaan bekijken, tenminste de resten hiervan.

De treinreis verloopt relaxt. Het landschap trekt in een rustig tempo aan ons voorbij. Treinen rijden niet zo snel, als ie op snelheid is rijdt ie niet sneller dan 50-60 kilometer en er wordt vaak gestopt. Maar we zien de mensen op het veld werken, rijden door dorpjes enkijken naar de mensen die bij de spoorwegovergangen staan te wachten. Maar ook de stilte in de coupe wordt heel regelmatig onderbroken. Er is catering aan boord, iedere verkoper loopt met zijn eigen produkt te leuren en dat gaat niet geruisloos. Ieder kwartier wordt er wel een ander gerecht of produkt aangeprezen. En het lijkt dat er bij bijna ieder station een wissel van gerechten is. Wij houden het op crackers met smeerkaas, wel zo veilig zo in de eerste dagen in een nieuwe omgeving. De rails liggen zeker niet vlak en het is dan ook een geluk dat de treinstellen stevige vering hebben want we hobbelen wat af. Af en toe dansen we in onze stoelen.

We mogen iets langer dan gepland genieten van de trein, we komen om 15.15 aan. Een piepkleinstationnetje waar de tuk-tuks al klaar staan. We worden opgevangen door Sunil die ons voor 200 rupee naar ons volgende guesthouse brengt. Onderweg stopt hij en laat hij ons referenties lezen over zijn activiteiten als gids. We spreken af dat we morgen voor het bezichtigen van de tempels gebruik zullen maken van zijn diensten.

Ze staan ons al op te wachten op ons logeeradres. We zitten in een een rustige straat, het is heel schoon maar heel heel stil. Onderweg in de trein hebben we al regen gehad maar rond 16.00 barst er onweer en flinke regen los. We zijn de enige gasten. Het is in dit gedeelte echt laagseizoen maar we zitten heerlijk op de veranda met een Lion biertje.

We lopen ‘s avonds de buurt in en vinden uiteindelijk een restaurant waar we weer achter een flink bord rijst belanden.

We gaan weer op tijd slapen want Sunil staat morgen om 9 uur te wachten om ons rond te leiden.

• 09 November 2017 - 15:29

Elly Havermans:

Hallo Piet en Ans,
    Gezellig om het leuke reisverslag van jullie te lezen.
    Geniet ervan het is er prachtig maar wel een drukte het treinstation lijkt wel een wachtrij bij de Efteling!
    Groetjes, Kees en Elly