Boedha, tempels en nog veel meer - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Boedha, tempels en nog veel meer - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Boedha, tempels en nog veel meer

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

09 November 2017 | Sri Lanka, Anuradhapura

Vandaag gaan we beginnen aan de zogenaamde Culturele driehoek. Het is een streek waar veel te zien is van de oude cultuur van het land. Het zijn voornamelijk tempelcomplexen waar ruines van bewaard gebleven zijn. De tempelcomplexen hebben te maken met het begin van het boedisme in Sri Lanka en daarom van belang voor de Sri Lankezen.

Onze gids voor vandaag, Sunil, staat al iets voor 9 uur op de stoep. Voor dat we zaken gaan bekijken eerst even op onderzoek uit of we het beeldscherm van mijn telefoon ergens kunnen laten vervangen. Het beeldscherm was al beschadigd toen we thuis vertrokken maar nu begint mijn telefoon kuren te vertonen waardoor die niet meer bruikbaar is. Dus met de tuk-tuk rijden we naar een plek waar een behoorlijk aantal telefoonwinkels zit. We leggen het probleem voor maar er is niet direct een oplossing of nieuw scherm voorhanden. Helaas, we zullen hiervoor in de stad Kandy, die we in de komende dagen bezoeken, weer op pad moeten.

Daarna rijden we naar een groot water omringd door dijken aan de rand van de stad. Het is een zgn. bassin. Gemaakt om regenwater in op te slaan voor in drogere tijden de rijstvelden te kunnen irigeren. Een ingenieus systeem wat ruim voor begin van onze jaartelling is aangelegd. Als we op de dijk staan zien we een prachtig bruidspaar. Als we een foto willen nemen doet de fotograaf een stapje terug zodat wij ze kunnen fotograferen.

Op de dijk wordt ook de deal gesloten hoeveel het tripje van vandaag gaat kosten. We besluiten maar een gedeelte van de gebouwen te bezoeken. Voor 5500 rupee (31 euro) rijden we 5 uur lang met de tuk-tuk en worden we bijgepraat over het boedisme, de geschiedenis en de ruines. Een leerzame dag. Als we op een van de tempels zijn vist Sunil uit een hoek een paar boedistische vlaggetjes op die we snel in onze tas moeten stoppen. Het is wel een beetje een ritselaar want hij weet precies waar de controles voor de entreekaartjes staan en hoe hij die moet omzeilen of moet regelen. Een normale toegangsprijs voor het hele gebiedvan 10 m2 bedraagt al bijna 3500 rupee per persoon. We zien de highlights van Anuradhapura en niet alles tot in detail want onze voorkennis is maar beperkt. We besluiten samen met dezelfde gids in de middag naar Mihintale te gaan. Een kloostercomplex zo’n 25 kilometer van Anuradhapura waar het begin van het boedisme op Sri Lanka was. Het complex ligt op een berg en we beklimmen een trap met 1840 treden om naar de top te gaan. Voor de schaduw zijn er over de hele lengte Frangipani bomen dus op de trap liggen bloemen van deze bomen. Onderweg komen we monniken tegen die een zakje zand meedragen. Boven op de berg wordt gebouwd en zo draagt iedereen zijn ‘steentje’ bij aan het transport van de bouwmaterialen. Vanaf het hoogste punt hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. Het was een zware klim bij deze temperaturen maar zeker de moeite waard. Als we wegrijden van het complex zien we nog een kudde herten in het wild.

Als laatste stop bezoeken we een gigantische waringinboom die via luchtwortels weer nieuwe scheuten maakt. Deze boom staat bij een boedistisch klooster in de buurt. Het klooster bezoeken niet maar lopen even de verblijven van de pelgrims binnen. Daar is men bezig om voorbereidingen te treffen voor de maaltijd van morgenochtend voor de monniken die ze als dank voor het verblijf koken. Het klooster is voor de streng boedistische stroming waarin monniken leven van de giften van anderen. We zien de ruimte van de kookketels en de ruimte waar allerlei groenten schoongemaakt worden en kokos geraspt en waar de ketels uiteindelijk op het vuur belanden.

Als we terugkomen in het hotel ploffen we op het terras om eerst van een koud biertje te genieten. maar met onze bezweten lijven zijn we blijkbaar zeer aantrekkelijk voor insecten want binnen de korste keren worden we, door onze kleren heen, gestoken.

Na het douchen voelen we ons een stuk beter. We pakken later de tuk-tuk naar een restaurant van een hotel. Ook hier zijn we de enige gasten dus wordt iedere beweging geregistreerd door het personeel. Het begint een beetje te wennen. Morgen naar Dambulla met de bus. Hopelijk is het guesthouse dat we daar gekozen hebben wat drukker.

:0:0

• 11 November 2017 - 20:09

Frank En Corrie :

Jullie zien er vermoeid uit op de foto, maar dat is begrijpelijk na zoveel treden.