Watervallen en koelte - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Watervallen en koelte - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Watervallen en koelte

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

12 November 2018 | Laos, Pakxe

Het is relaxte start van de dag op de vijfde etage van het hotel. Geen ontbijtbuffetje maar we krijgen het ontbijt geserveerd. Wat luxer dan eerdere verblijven. Meloenbolletjes, echte yogurt, warm broodje en een heerlijke croissant.
Er staat vandaag een tochtje over het Bolavenplateau gepland. We huren een scooter en rijden de stad uit. Over het algemeen prima geasfalteerde weg. Af en toe een stuk waar het helemaal mis gegaan is met asfalteren en waar het stof in je ogen prikt. Op ongeveer 40 km buiten de stad liggen een aantal watervallen die de moeite waard zijn.
Die combinatie watervallen en koelte trekt ons wel aan. Het Bolavenplateau ligt op 1000 meter hoogte dus de temperatuur is aangenamer dan bijvoorbeeld in de stad Pakse. Het beloofd een hete dag te worden met temperatuur boven 35C dus alle reden om de natuur in te trekken.
We moeten even de drukte door om de stad uit te komen maar dan al snel wordt het rustiger op de brede weg. Zeker 6 banen breed maar zonder markering. Je rijdt waar het jou het beste uitkomt en ieder heeft zijn eigen snelheid. We passeren karren met families, inclusief hond en kip maar worden ingehaald door 8 persoons tuk-tuks met het dak vol met lading en nog extra mensen op de treeplank.
Om de watervallen te bereiken gaan we van de verharde weg af en rijden over een zandpad verder. Fijn dat het geen regenseizoen is want dan zou het echt glibberig zijn op die rode klei. De eerste waterval is de Tad Yuang, zo’n 40 meter hoog. Via een stijl trapje kun je zelfs tot aan het water komen maar dit is echt te glibberig om helemaal af te dalen. Heerlijk rustige omgeving waar we een bakje rijst eten en een fruit shake nemen. Met op de achtergrond Franse muziek van o.a. Stromae.
De tweede waterval is Tad Fan, een paar kilometer verderop. Hier stort het water 100 meter naar beneden en de laatste is de Tad Champee, de laagste waterval. maar wel breed en ook heel mooi. Om bij de laaste te komen rijden we kilometers tussen de koffieplantages. Want door het relatief koelere klimaat wordt hier heel veel koffie geteeld. De oogst is in volle gang en her en der zien we volle zakken staan. Bij veel huizen liggen bonen te drogen opgrote zeilen.
Als we op het eind van de middag weer terug richting stad rijden komt de warme ons tegemoet. Piet manouvreerd kundig door het verkeer. Zeker de verkeerssituatie bij middelbare scholen is een ramp. Laotianen die een auto rijden kiezen voor grote auto’s, formaat slagschip. En dat zorgt voor chaos al die parkerende en stoppende auto’s. En wat de functie is van rood licht is ons ook niet duidelijk. Iedereen rijdt door, dus wij ook. Go with the flow denken we dan.
Heerlijk om na het inleveren van de scooter een flesje bier te drinken en een schaaltje springrolls te verorberen. Maar we worden pas weer echt mens als we kunnen douchen en het zweet en stof af kunnen spoelen. Om 9 uur vallen we als een blok in slaap. We gaan vandaag op pad ik plaats de foto’s bij dit verhaal later.