Op pad in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ans & Piet - WaarBenJij.nu Op pad in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ans & Piet - WaarBenJij.nu

Op pad in Luang Prabang

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans & Piet

05 November 2018 | Laos, Luang Prabang

Ons eerste ‘point of interest’ vandaag is een bakkerij om een ontbijtje te genieten. We kiezen een bagel met ei, ham en tomaat. Samen met een kop cappuccino een goede start. Om Luang Prabang te verkennen kiezen we eerst de straat die rond het schiereiland loopt. Eigenlijk hebben we deze ochtend al vanaf half 5 kennis gemaakt met de bewoners van het eiland. Pal voor onze deur en ramen van het huis loopt een straatje. Normaal een rustig paadje maar in de vroege ochtend veranderd het in de ochtend markt en ligt de straat vol met uitgestalde etenswaren, bekende en minder bekende zaken. Allerlei soorten groentes en kruiden, fruit, vis, vogels en de rest van de natuur. Gekookt, rauw, geplukt, met veertjes, in een kooitje, met de pootjes aan elkaar gebonden, nog kwakend enz. Maar ook de poppen die ter plekke uit een honingraat gepulkt worden.
Er wordt vrolijk gekletst door iedereen dus we slapen er ook gedeeltelijk doorheen. Geen getoeter en geroep soms een schaterlach. Het is is hier toch redelijk rustig; geen toeterende auto’s of tuk-tuks geen muziek of schelle fluitjes van agenten. Het is hier gewoon heel kalm en aangenaam. We wandelen langs de rivier en na een verfrissing op een terras nemen we straat die midden over het schiereiland gaat. Hier bezoeken we een aantal tempels. De Xieng Thong tempel bekijken we uitgebreid. Er zijn namelijk prachtige glasmozaiken en schilderingen. Deze tempel schijnt ook voor de inwoners van Laos, Laotianen, een belangrijke tempel te zijn wat betreft religieus erfgoed. Mooi die tempels maar ook de bloemen en planten langs de straat en de rondfladdernde vlinders vinden we prachtig. Vogels horen en zien we weinig maar we vermoeden dat die hier vroeg of laat eindigen op de markt. Tijdens de lunch plannen we ons transport voor de komende dagen en boeken een plaats in een mini busje om door te reizen naar Vang Vieng. Na de lunch lopen we even terug naar ‘ons huis’ en boeken daar de accommodatie voor onze volgende standplaats. Als we bij het Nationale Museum aankomen om 4 uur gaat het net sluiten. Maar de tuin is de moeite waard. We speuren naar kikkers in de vijver met lotusbloemen en zien er uiteindelijk een. We vermoeden dat we zijn broertjes en zusjes deze morgen al op de markt ontmoet hebben. In eerste instantie hadden we het plan opgevat om de zonsondergang vanaf een uitkijkpunt te zien. De voorwaarde om daar te komen is een stijle trap van 382 treden. Maar nu de temperatuur weer ergens rond de 33 graden hangt besluiten we de makkelijke weg te kiezen en een terras aan de rivier te kiezen en de zonsondergang onder het genot van een koud flesje bier en met een schaal mini loempias te zien. Prachtig licht, had niet mooier kunnen zijn na een zware klimtocht. Nu waren het maar 5 treden naar beneden om op het terras te komen. Als het donker is wandelen we even terug naar huis. En via uitzending gemist kijken we Boer zoekt Vrouw. Daarna is het de perfecte tijd om naar de avond Foodmarket te gaan. We kiezen het zelfde adres als gisteren avond. We worden weer niet teleurgesteld. De bediening is een chaos en de ober is het niet altijd duidelijk welk gerecht hij op het bord heeft liggen. Ja, en wij weten niet precies hoe een gerecht er uitziet wat we bestellen. Piet twijffelt of hij krijgt wat hij besteld heeft maar het doet er eigenlijk niet toe want het smaakt prima. Aan tafel schuiven twee Engelse vrouwen aan die al een jaar over de wereld aan het reizen zijn. Aangenaam eten met aangenaam gezelschap. We gaan om 22.00 uur al slapen en nemen ons voor vroeg op te staan de volgende ochtend.